Årsplan 8. klasse

I Français Formidable #8 arbejder eleverne med fire større kapitler, der alle tager afsæt i deres egen, nære verden, men samtidig inddrager og præsenterer eksempler på, hvad der rører sig inden for sport og kultur i den fransksprogede verden. I kapitlerne er der fokus på, at eleverne arbejder grundigt med både lytte – og læseforståelse for at opnå fortrolighed med det enkelte temas centrale ordforråd. Arbejdet med tekster og medier er desuden højt prioriteret ud fra et ønske om at vænne eleverne til i stigende grad at arbejde med fransksprogede hjemmesider og at anvende en række digitale værktøjer i egne produktioner. Endelig er der mange dialogbaserede opgaver, hvor eleverne har mulighed for at tale om både egne og andres interesser, baggrund og levevilkår.

Elevbogen suppleres som i 7. klasse med et grammatikhæfte, som arbejder videre med centrale områder inden for sprogligt fokus, fx passé composé konstrueret med verbet être, delingsartiklen, adjektivernes gradbøjning, 2. og 3. bøjningsverber samt objektspronomen. Grammatikken introduceres og anvendes funktionelt, idet den knytter sig til bogens tekster og ikke gennemgås som en isoleret størrelse.

Kapitel 1: Vive le week-end !

Lektioner

24

Fx uge

33-41

I kapitel 1 er der i høj grad fokus på fordybelse inden for kompetenceområderne læsning, tekster og medier, præsentation og samtale. Temaet Vive le week-end ! lægger op til, at eleverne taler om forskellige måder at bruge weekenden på. De undersøger blandt andet, hvilke nye film der er udkommet i Frankrig og øver forskellige rollespil. Herefter præsenteres de for den unge svømmer, Théo Curin, og for gruppen Kids United, som i samarbejde med UNICEF optræder for at sætte fokus på børns rettigheder. Sidst i kapitlet arbejder eleverne med et uddrag af romanen Parce que je t’aime af Jérôme Talou.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Je suis en 4ème

Lektioner

21

Fx uge

43-50

Temaet Je suis en 4ème lægger op til, at eleverne sammenligner det franske og det danske skolesystem med fokus på undervisningsfag, karakterer og udveksling. Undervejs præsenterer de deres egen skole og klasse, og de øver sig på at udtrykke deres holdning til det at gå i skole og få karakterer. Herefter bliver de introduceret til unges mobiltelefonforbrug i Frankrig og fortæller samtidigt om deres eget forhold til mobiltelefoner. Eleverne arbejder både skriftligt og mundtligt med begivenheden La semaine du goût. Til sidst i kapitlet præsenteres de for et uddrag af romanen 35 kilos d’espoir af Anna Gavalda.

I dette kapitel er der grammatisk fokus på adjektivers bøjning i køn og tal samt anvendelsen af devoir og prendre i præsens.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Dans mon assiette

Lektioner

27

Fx uge

2-13

Temaet Dans mon assiette lægger op til, at eleverne taler om deres spisevaner og sundhed. De bliver introduceret til tv-programmet Top Chef og udtrykker deres holdning til programmet. Derudover læser eleverne om madspild i Frankrig og Danmark og diskuterer løsninger for, hvordan man kan undgå problemet. I den forbindelse præsenterer de blandt andet en ret sammensat af rester og producer selv en plakat som del af en kampagne mod madspild. Til sidst i kapitlet arbejder eleverne med digtet Déjeuner du matin af Jacques Prévert.

I dette kapitel er der grammatisk fokus på anvendelsen af futur proche og adjektivers placering og bøjning. Eleverne arbejder også arbejde med de franske delingsartikler.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: J’adore les vacances !

Lektioner

27

Fx uge

14-24

Temaet J’adore les vacances ! lægger op til, at eleverne fortæller om deres feriepræferencer og forholder sig til, hvilke aktiviteter der typisk knytter sig til forskellige ferieformer. De bliver introduceret til byen La Rochelle og planlægger selv et dagsprogram med aktiviteter i byen. Herefter arbejder de med både de franske og de danske arbejdsmiljøregler. De læser forskellige jobannoncer og argumenterer for, hvilket job de selv ville vælge. Endelig læser de om forskellige franske sommercamps og peger på den, de synes lyder mest interessant. Til sidst i kapitlet arbejder eleverne med et uddrag af romanen Catastrophe au Camping des Roses af Christiane Stéfanopoli.

I dette kapitel er der grammatisk fokus på de possessive pronominer, brugen af genitiv samt verber i både præsens, passé composé og futur proche.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.