Français Formidable, årsplan 5. klasse

Her får du årsplan og læringsmål for Français Formidable til 5. klasse. Læringsmålene er udledt af Fælles mål for fransk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

FM-skemaerne kan også downloades som PDF til udskrivning.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Kapitel 1: Je m'appelle Clara

Lektioner

9

Fx uge

33-41

I kapitel 1 lærer eleverne at fortælle, hvad de hedder og tilsvarende at spørge hvad andre hedder. De støder på udtrykket Ça va ? og lærer at hilse og sige farvel på forskellige måder. Derudover introduceres ugedagene og den franske udgave af Lille Peter Edderkop.

Der er i særdeleshed fokus på det kommunikative og samtalen, hvilket vil sige, at kapitlet lader eleverne stifte bekendtskab med simple ord og udtryk, der er anvendelige i enkle hverdagsdialoger. Følelsen af at kunne tale, forstå og at blive forstået tidligt i tilegnelsesprocessen er med til at motivere eleven.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: J'habite à Lyon

Lektioner

8

Fx uge

43-50

I kapitel 2 bygger eleverne videre på de første udtryk fra kapitel 1 og øver fortsat korte dialoger og præsentationer. Både tal og farver introduceres i en indholdsmæssig kontekst, som lægger op til at eleverne aktivt benytter det nye ordforråd.

Udover at bygge videre på ordforrådet inden for nære emner såsom ugedage, tal og farver, lærer eleven også i dette kapitel at sætte ord på forskellige nationaliteter. Endeligt stifter eleven bekendtskab med franske symboler og kultur.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Je vais à l'ècole

Lektioner

6

Fx uge

1-6

Kapitel 3 præsenterer eleverne for en række ord og situationer, som alle har med skolen at gøre. Det nye ordforråd fokuserer på elevernes skoleting og fag. Placeringen af farveadjektiver samt enkelte præpositioner introduceres. Eleverne øver sig i korte dialoger og fortæller blandet andet hvor mine ting er, hvilke fag jeg har på bestemte dage og hvad de synes om fagene.

I dette kapitel begynder eleverne selv at danne korte sætninger for dermed at kunne producere enkelt sprog. Eleverne stifter bekendtskab med adjektivernes placering på fransk, men som et værktøj til sætningsopbygning. Dette bidrager til elevens evne til at præsentere nære emner både mundtligt og skriftligt.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: J'habite avec ma famille

Lektioner

8

Fx uge

8-16

Kapitel 4 fokuserer på at lære eleverne at præsentere og samtale om min familie. I denne første fase lægges vægten på ordforråd for familiemedlemmer, og der knyttes få adjektiver til dem. Nogle elever vil allerede på nuværende tidspunkt være nysgerrige efter at kunne fortælle, hvilke kæledyr jeg har, eller hvad mine forældre arbejder med, men man har valgt at vente med denne del, indtil det grundlæggende ordforråd om familie er indlært.

Fokus i dette kapitel ligger på præsentation af nære emner og derfor også ordforrådsudvidelse inden for et givent emne. Indirekte forholder eleven sig til den franske kultur, blandt andet ved at høre franske fødselsdagssange, spille ‘Fisk’ på fransk og øve tabellegen ‘Schtroumpf’, som mange kender fra matematik.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: J'aime le week-end

Lektioner

9

Fx uge

17-25

Bogens sidste kapitel kommer omkring forskellige udtryk for, hvad man kan lide af frugt og is, og hvad man kan lide at lave efter skole. Eleverne skal kunne føre korte samtaler, hvor de dels byder hinanden på frugt eller is, dels spørger ind til, hvad de hver især laver af fritidsaktiviteter. Både udtryk med faire og jouer introduceres.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.